Дырэктар музея Ірына Заяц пазнаёміла мяне з майстрам Аляксандрам Камардзіным. Харызматычны скульптар хацеў адрамантаваць свой аўтамабіль у той дзень, аднак жаданне расказаць аб светлагорскіх скульптурах пераважыла.
— Хочаце даведацца, чаму іх шмат? — завёў дрыготкі рухавік майстар. — Насамрэч у нашым горадзе неаднойчы праходзілі пленэры скульптараў. Потым плён працы кожнага заняў свае месца ў горадзе. Вы ўбачыце іх на набярэжнай, на плошчы перад райвыканкамам, побач са школай мастацтваў і ў іншых месцах. Зараз пакажу.
Жамчужына Сусвету. Аляксандр Камардзін, 2006
Першай на плошчы нас сустракае “Жамчужына Сусвету”, якая створана рукой майго спадарожніка. Абстрактная выява з Зямлёю ў цэнтры, быццам бы закручанай у сонечным ветры.
Помнік Раману Шацілу — гэта праца Эдуарда Астаф’ева. Яго помнік Францыску Скарыне ўпрыгожвае Прагу
— Ты бачыш вакол планеты толькі электрамагнітныя віхуры, але я ўкладаў у скульптуру больш глыбокі сэнс, — распавёў Аляксандр. — Напрыклад, калі глядзець на яе з аднаго боку, гэтыя касмічныя ветры нагадваюць бабульку, якая клапатліва прыціснула планету да сэрца. Яна старая, нібыта Сусвет, разумееш? З другога — маладую жанчыну. Яна песціць і ахоўвае нашу Зямлю, як маці — дзіця.
Моцнае ўраджанне ў мяне выклікала скульптура Камардзіна “Красаванне”. Светлагорцы добра ведаюць драўляную ладную дзяўчыну насупраць кінатэатра “Юнацтва”. Але калі падысці да ее зусім блізка, бачна ўся прыгажосць твору майстра. У працы над фігурай з асаблівым трапятаннем Аляксандр паставіўся да яе твару.
Красаванне. Аляксандр Камардзін, 2004
— А тут таксама схаваны сэнс? — цікаўлюся.
— Сэнс ёсць, але не схаваны насамрэч. Бачыш, што яна трымае?
— Кветку.
— Гэта кветка для яе не звычайная расліна, а сэнс існавання. Пабач: дзяўчына наогул падобная на кветку. Стройная, як сцяблінка, і твар быццам квітнее. Дарэчы, адкуль расце кветка?
— Расце з жывата, як дзіцятка.
— Вось табе і красаванне. Красаванне жыцця ўвогуле.
Наступную фігуру стварыў сябар Аляксандра — Андрэй Асташоў. Мы спыніліся перад “Прынцэсай сонечнага горада”. Майстар — спахмурнеў...
— Дазвольце, я зраблю здымак, дзе вы побач з гэтай скульптурай. Няхай вандалы адчуюць, як іх дзеянні выглядаюць з іншага боку.
— Той, хто гэта робіць, не паважае свой горад і нашу працу.
Твар мармуровай дзяўчынкі зламыснікі пабілі вострымі прадметамі і размалявалі маркерам.
— Вандалы не хочуць ведаць, што зрабіць скульптуру — гэта вялікая праца, а знішчыць ці сапсаваць — зусім не высакародны ўчынак. Дарэчы, як ствараюцца цуды з каменю і мармуру?
— Спачатку суцэльны камень пілую балгаркай. Потым дзесьці малатком і зубілам пастукаю, дзесьці вадой абмыю, шліфую, дзе патрэбна.
Прынцэса сонечнага горада. Андрэй Асташоў, 2004
— А як з майстэрні перавезці гэтакі гмах на новае месца? Ён жа больш за тону важыць!
— Жартуеш? Іншыя скульптуры, як некалькі такіх машын, — паказаў ён на сваю Audi. — Патрэбны спецыяльная тэхніка, пад’ёмны кран. Аднак усе намаганні нездарма. У горадзе стала менш непрывабных месцаў, і там, дзе раней можна было прайсці міма, зараз людзі спыняюцца, разглядваюць. Кожны шукае ў скульптурах нешта сваё. Напрыклад, ты ўбачыў у маёй “Жамчужыне Сусвету” сонечны вецер, а я — жанчыну.
Па дарозе заўважылі вялізную кампазіцыю “Юнацтва” Віктара Смоляра, які, дарэчы, займаўся аднаўленнем магільнага склепа Паскевічаў у Гомелі.
Можа, Гомелю таксама звярнуцца да пленэраў, каб майстры маглі ўвасобіць свае ідэі ў творах, якія таксама ўпрыгожылі б наш горад?
Самая вядомая скульптура Светлагорска — помнік Раману Шацілу — першаму, паводле пісьмовых крыніц, шацілкаўцу (Шацілкі — старая назва гарадскога пасёлка, на месцы якога пабудаваны Светлагорск). Гэта праца Эдуарда Астаф’ева. Яго помнік Францыску Скарыне ўпрыгожвае Прагу.
Раман Шаціла. Эдуард Астаф'еў, 2006
P. S. Светлагорск — адзін з нешматлікіх пастсавецкіх гарадоў, у якім ніколі не было помніка Леніну. Дакладней, яго вырабілі на пачатку дзевяностых, але так і не ўсталявалі. Хтосьці з жыхароў прапанаваў прадаць помнік, хтосьці абураўся, як можна не паставіць помнік правадыру сусветнага пралетарыяту! У выніку помнік разладу пераплавілі ў звон-набат, які ўсталявалі на месцы брацкай магілы савецкіх салдат.
Звон-набат. Уладзімір Слабодчыкаў, Ігар Марозаў, 2005
Іншыя скульптуры:
Праметэй. Віктар Смоляр, 1980-е гг.
Памяць. Эдуард Астаф'еў, 2004
Паўлін. Валерый Казлоўскі, 2007
Зубр. Аляксандр Камардзін, 2007
Мысляр. Сяргей Вазісаў, 2004
Маманценак. Сяргей Вазісаў, 2005
Рамантычны сон. Андрэй Вараб'ёў, 2004
Сірын. Аляксандр Навасёлаў, 2006
Алея Герояў. Віктар Смоляр, 1993
Паэт. Уладзімір Конанаў, 2007
Фауна. Карней Аляксееў, 2005
Мастацтва. Эдуард Астаф'еў, 2005
Дакрананне. Аляксандр Камардзін, 2005
Цмок. Валерый Малахаў, 2006
Радавое гняздо. Міхаіл Місавец, 2006
Майстра і чаляднік. Аляксандр Камардзін, 2007