Гэты жывапісны куточак Лоеўшчыны некаторыя навукоўцы называюць беларускай Індыяй. Мясцовыя жыхары да нядаўняга часу сцвярджалі, што жывуць у “бермудскім трохвугольніку”. Але ж пасля таго як быў запушчаны паром праз Дняпро, жыхары Абакумаў, Карпаўкі і Хамінкі адчулі выгоды цывілізацыі. Літаральна некалькі хвілін, і ты трапляеш з правага дняпроўскага берага за райцэнтрам на левы. Раней маршрут з гэтых трох вёсак у Лоеў, і наадварот, складаў аж 140 кіламетраў. Цяпер ад парома да бліжэйшай — Абакумаў — усяго 8.
Рушыўшы ў вандроўку, мы шчыра парадаваліся, калі сустрэлі на пароме старшыню Карпаўскага сельвыканкама Ніну Грышчанку, якая ехала з райцэнтра з мужам на машыне. Ніна Уладзіміраўна і паклапацілася пра нашу дастаўку ў Абакумы праз лясныя 8 км. Пакуль ехалі, дзяліліся ўражаннямі ад хуткасці пераадолення Дняпра.
— Што ні кажыце, а жыццё ў нас ажывілася, — сказала Ніна Грышчанка. — Маршрутку пусцілі тры разы на тыдзень з Лоева ў Хамінку. Людзі парухавелі, сталі ў райцэнтр ездзіць па справах самых розных. Нездарма кажуць, што рух — гэта жыццё.
А сельгасугоддзі. Пару гадоў працаўнікі саўгаса-камбіната “Сож” Гомельскага раёна тут гаспадарылі. А сёлета “Лоеў-агра” пасеяў кукурузу, проса, зямля вярнулася ранейшым гаспадарам. Сена косіцца, сянаж нарыхтоўваецца.
Жыхар Абакумаў Васіль Ганчарэнка расказаў нам легенду, якая шырока бытуе тут. Быццам тры браты — Хама, Карп і Абакум выбіралі месцы для свайго аседлага жыцця. Самы старэйшы — Хама — упадабаў мясціну ў кіламетрах 15 ад вусця Сожа. Прыйшлося яму даспадобы мясцовае возера. Так узнікла вёска Хамінка. Сярэдні, Карп, пусціў карэнні бліжэй да вусця і даў пачатак Карпаўцы. А малодшы — Абакум — так быў зачараваны мясцінкай паблізу зліцця Сожа і Дняпра, што тут і пабудаваўся.
“У Абакума была самая паэтычная душа, якая тонка адчувала прыгажосць роднай зямлі: велічнасць дуброў, празрыстасць бярозавых гаёў, неабсяжнасць духмяных лугоў”, — зазначае ў адным з артыкулаў лоеўскі краязнаўца Мікалай Анісавец.
Хаты жыхароў вёскі Абакумы і сапраўды нібы раскіданыя непадалёк ад знакамітых дуброў у аксаміце лугоў — шырока, вольна ляжыць вёска. Чэрвеньскай парой вандраваць тут — найлепшы час. Душу гараджаніна, што вырваўся з віру гарадскога, лечаць цішыня, водар паветра з лекавых траў, адчуванне, што паблізу, у кіламетрах трох, нясе свае хвалі шарпілаўскі Сож, далей — велічны Дняпро. Таму амаль усе вольныя хаты раскуплены дачнікамі. Яны вылучаюцца сваімі ярка афарбаванымі, бы хусткі вясковых жанчын, вокнамі, варотамі.
На вуліцы Леніна мы спыніліся ля дома № 18, каб пакланіцца памяці былога галоўнага метролага навукова-даследчага інстытута дальняй радыёсувязі г. Масквы Юрыя Іванавіча Севера, які ў свой час закладваў асновы метралагічнай службы на Гомельскім радыёзаводзе. Пра тое, што тут жыў гэты чалавек, сведчыць мемарыяльная дошка. Так сталася, што мінулым летам пазнаёміліся з яго сынам Леанідам, паэтам з Таганрога, аўтарам шэрагу творчых праектаў, у выніку якіх група гомельскіх творцаў гасцявала ў калег на данской зямлі, а затым і яны прыязджалі на Гомельшчыну. З вершаў Леаніда, якія даводзілася перакладаць на беларускую мову, адчула, якой удзячнай памяццю пра гэты куточак беларускага міжрэчча поўніцца яго сэрца:
Выводит трели “дятловский” скворец,
Смотрю в окно с тревогой и волненьем,
Я еду в Абакумы, где отец
Обрел Христа в тиши уединенья.
Могучих сосен вековечный треск
Перекликает посвистом дроздовым…
І сапраўды, нельга не зачаравацца малюнкамі, створанымі ў гэтых мясцінах самым таленавітым мастаком — Прыродай. Пашчасціла нам пазнаёміцца з карэннымі жыхарамі Абакумаў — людзьмі, якія тут нарадзіліся і пражылі ўсё свядомае жыццё.
Марыя Ганчарэнка мае самае непасрэднае дачыненне да “Гомельскай праўды” — звыш чвэрці стагоддзя працавала паштальёнам. Аддзяленне было ў Карпаўцы, і ў любое надвор’е Марыя Фёдараўна рупілася туды за газетамі, карэспандэнцыяй, пенсіямі і несла затым па вёсках важкую сумку. Тады ж багата было падпісчыкаў — у школе ў Абакумах займалася 130 дзяцей, і лічы, у кожную сям’ю прыходзіла абласная газета.
Саладзейшым у літаральным сэнсе слова рабіў жыццё землякоў і муж нашай суразмоўцы Васіль Рыгоравіч. 18 гадоў ён развозіў на коніку прадукцыю тагачаснага кандытарскага цэха: з Карпаўкі дастаўляў у Абакумы, Хамінку, Арол, Рудню, Новую Вёску (цяпер яе няма), Свірэжу пірожныя і газіроўку.
Дзеці вайны
85-гадовая Франя Лук’яненка разам з суседкай, 80-гадовай Надзеяй Купрэйчанка, селавалі ў цянёчку. Гаварылі між сабой пра жыццё-быццё. Далучыліся мы да іх гаворкі. Жанчыны расказалі, як дзецьмі перажылі варожую акупацыю. А калі ўжо ішло вызваленне і чутна была страляніна ў украінскай Суслаўцы, немцы пагналі ўсіх мясцовых жыхароў у Падрачыцкае, “у загараду”. А адтуль — на Уборак. Рассялілі па хатах. Прымушалі іх маці хадзіць з бараною па мінных палях.
Аповед Франі Лук’яненкі (фота на 1-й стар.):
— У маёй маці нас было трое. А яе родны брат — бяздзетны. Яна яго пашкадавала, мяне аддала яму з жонкай на выхаванне. І ведаеце, цётка мне сапраўднаю маці стала: з ёю і ў бежанцы пайшла, і на голы попел вярнулася пасля вайны. Запрагомся, бывала, з жанчынамі ў плуг, так зямлю аром. І бораны на сабе цягалі...
Сястра Ліпа, што жыла з маёй, як цяпер кажуць, біялагічнай маці, памерла. Хату калі прадавала, і мне долю выдзеліла. А браток наш Сашка ў Кіеве жыве. Днямі кажу яму па тэлефоне: “Чаго ты там сядзіш? Прыязджай. У маёй хаце будзем жыць. Стоўпімся”.
Аповед Надзеі Купрэйчанкі:
— Я пятая была ў бацькоў, меншая. Бацьку на вайну забралі. Ой, пабедавалі мы! Шалупайкі бульбяныя падбіралі і елі. Ці проса дзе ў полі знойдзем, у гільзе на агні падвялім... Маці яшчэ сабірала скуры ад кароў, што партызаны выкідалі. На полымі іх падсмаліць, халоднага зварыць...
Цяпер жыць добра. Пасля смерці мужа дочкі забралі мяне ў Гомель. Так што цяпер жыву ў Заходнім раёне, у катэджы. У Абакумах наездамі. Чацвёра ўнукаў у мяне і столькі ж праўнукаў дачакала.
Абаяльныя сваёй дабрынёй і шчырасцю вясковыя жанчыны! Перажытая вайна, а пасля яе, праклятай, голад і нішчымніца навучылі іх быць ашчаднымі, берагчы кожную капейчыну. Я глядзела на зрэбную, мытую-перамытую бялізну, што сушылася на дроце ў паветцы, і адчувала, што і сёння ў клопатах пра ўнукаў і праўнукаў ім не да сябе.
—Тады, пасля вайны, мы ўсё на сваім гарбу рабілі. І ўсё дзешавей было штодзень. А цяпер усё даражэй і даражэй робіцца. Чаму так? — пыталася ў нас цётка Франя. А затым, нібы спахапіўшыся, што галоўнае ўсё-такі мірнае жыццё на зямлі роднага міжрэчча, яна расказвала, як усталяваны дзеці ў Гомелі і Мінску, хвалілася поспехамі ўнучкі, якая працуе ўрачом-неўрапатолагам у Маскве.